Ijzerlaan

Werf in beeld

Hoe wordt het IJzerlaankanaal gebouwd? (12 september 2017)

De eerste delen van het nieuwe kanaal in de IJzerlaan worden zichtbaar. Maar hoe wordt zo'n kanaal gebouwd?

IJzerlaankanaal en tweede deel fietsbrug krijgen vorm (24 augustus 2017)

Na het bouwverlof werden de werken van start met een nieuwe fase. Het IJzerlaankanaal wordt uitgegraven en de fietsbrug krijgt ook aan de zijde van Merksem een definitieve helling.

Hard werken voor het welverdiende bouwverlof (21 juni 2017)

Binnenkort volgt een korte pauze voor het jaarlijkse bouwverlof. Tussen 7 en 31 juli worden de werken stilgelegd om kort daarna weer van start te gaan met een grote fasewissel in de loop van augustus. 

Video: Puffen en zweten aan de IJzerlaan (dinsdag 20 juni 2017)

ATV kwam kijken hoe de stoere binken aan de werf IJzerlaan de hitte verteren.

Video: afbraak van de oude IJzerlaanbrug (28 en 29 april 2017)

Oude IJzerlaanbrug verdwijnt op 30 april

Na 1 mei 2017 behoort de oude IJzerlaanbrug voorgoed tot het verleden. Om ervoor te zorgen dat dit stukje geschiedenis niet vergeten wordt, maakten we de volgende fotomontage met enkele historische beelden van de oude brug.

Wegenwerken en regenwerken (8 maart 2017)

Ondanks het hondenweer, blijft de aannemer naarstig verder werken. Zowel op de IJzerlaan, de oude en de nieuwe IJzerlaanbrug als aan de ir. Menneslaan zijn arbeiders druk in de weer.

Antwerpse archeologen stoten op oude draaibrug over de Kempische vaart (februari 2017)

Archeologen van de stad Antwerpen hebben in februari hun onderzoek uit 2014 naar overblijfselen van de oude Kempische Vaart onder de IJzerlaan verdergezet. Tijdens de opgravingen hebben de restanten van de historische draaibrug ter hoogte van het kruispunt met de Bredastraat en de kades van de gedempte vaart hun geheimen verder prijs gegeven.

Lees hier meer over de vondsten >

Werken aan de zuidzijde van de IJzerlaan (19 januari 2017)

Ondanks het ijskoude weer, gaan de werken onverminderd door. De laatste restanten van de oude brug op de IJzerlaan worden verder afgebroken en afgevoerd. Daarnaast worden de voorbereidingen getroffen voor het plaatsen van de nutsleidingen.

Vanaf maandag 23 januari 2017 wordt het kruispunt met de Bredastraat afgesloten voor 8 weken. 

Lees hier wat dit betekent voor het verkeer>

Aanloophellingen van de nieuwe fietsbrug krijgen vorm (19 januari 2017)

Naast het Albertkanaal verrijzen de aanloophellingen die zullen aansluiten op de nieuwe fietsbrug. De verschillende delen van de brug en de aanloophellingen worden aan elkaar gelast door specialisten uit het atelier in Spanje. 

Je krijgt nu een mooi zicht op hoe je over enkele maanden over de aanloophellingen naar de brug over het Albertkanaal kan fietsen.

De aanlopen zijn lang genoeg om hellingen aan te passen voor de fietsers.

Tijdelijke weg aan noordzijde IJzerlaan volop in gebruik (19 januari 2017)

Sinds 22 december 2016 rijdt het verkeer over de tijdellijke weg, die de IJzerlaan met de Slachthuislaan verbindt. Hierdoor kan de aannemer ongehinderd het nieuwe wegprofiel van de IJzerlaan op de zuidzijde aanleggen. Chauffeurs, houd rekening met de nieuwe verkeerssituatie. De ventweg is niet meer in gebruik om van de Noorderlaan naar de Slachthuislaan te rijden. Je maakt nu een nieuwe bocht over de tijdelijke weg.

Lees hier waarom er een tijdelijke weg is aangelegd>

Aanleg tijdelijke weg aan noordzijde IJzerlaan (maandag 19 december 2016)

Op de noordzijde van de IJzerlaan is een tijdelijke weg aangelegd. Deze tijdelijke weg verbindt de Slachthuislaan, dwars over de afgebroken oude aanloophelling van de IJzerlaanbrug, met de Noorderlaan.

Van de oude aanloophelling van de IJzerlaanbrug is niets meer te zien. Deze is aan de zijde van de wijk DAM volledig afgegraven. De aannemer heeft hier vandaag asfalt gegoten. Morgen wordt de belijning geschilderd. Donderdag 22 december worden de verkeerslichten aangepast op de nieuwe verkeerssituatie en kan het verkeer over de nieuwe tijdelijke weg rijden.

Lees hier waarom er een tijdelijke weg is aangelegd>

Timelapse invaren nieuwe fietsbrug (weekend 3 en 4 december 2016)

In de nacht van 3 op 4 december werd aan de IJzerlaan het brugdek van de nieuwe fietsbrug het Albertkanaal overgevaren en met behulp van grote kranen op de brugpijlers gezet. Het brugdek is 85 meter lang en 230 ton zwaar. De plaatsingswerken startten op zaterdagavond na 22u en duurden de hele nacht. Zondag lastte de aannemer het brugdek verder aan de brugpijlers vast, zodat de kranen opnieuw konden weggehaald worden.

Buren ontbijten met zicht op de nieuwe fietsbrug (zondag 4 december)

Naar aanleiding van de plaatsing van het brugdek, organiseerden Beheersmaatschappij Antwerpen Mobiel en stad Antwerpen op zondagmorgen op de oude IJzerlaanbrug een ontbijt voor 500 buren van het project IJzerlaan. Een perfecte locatie om de pas geïnstalleerde fietsbrug te komen bewonderen.

Bijna 700 geïnteresseerden voeren afgelopen weekend ook mee op één van de drie boottochten die werden georganiseerd langs de bruggen van het Eilandje en Merksem of kwamen tijdens één van de zes vertelwandelingen luisteren naar de straffe verhalen over de oude IJzerlaanbuurt.
Dit naast de honderden andere mensen die zaterdag en zondag gewoon een kijkje kwamen nemen naar de spectaculaire werken.

Lees meer over de plaatsing van de nieuwe fietsbrug>

Voorbereidingen invaren fietsbrug (vrijdag 2 december 2016)

Op vrijdag 2 november werden de voorbereidingen getroffen voor het invaren van het brugdek van de nieuwe fietsbrug. Niet alleen gebeurden de laatste laswerken. De brug werd ook met behulp van 2 grote kranen van zijn steunen gehaald en op roltransport geplaatst. Het roltransport zal in de nacht van zaterdag op zondag met de brug op het ponton rijden. Het ponton vaart vervolgens naar de overkant, naar de zijde van Merksem. Daar zal de brug op de pijlers worden gehesen.

Afbraak aanloophelling IJzerlaanbrug is gestart (maandag 28 november 2016)

Vanaf vandaag is de IJzerlaanbrug definitief gesloten voor auto's en vrachtwagen. Vandaag start immers de afbraak van de aanloophelling van de IJzerlaanbrug aan de zijde van Antwerpen. Hier komt binnenkort een tijdelijke weg die de Slachthuislaan verbindt met de noordelijke zijde van de IJzerlaan en de Noorderlaan. 

Op de werf was vandaag de freesmachine aan het werk die het asfalt van de weg schraapt. Nadien kunnen de kranen komen om de grond weg te graven. De nieuwe tijdelijke weg wordt op 22 december in gebruik genomen.

Afbraak keermuur in volle gang (15 november 2016)

De afbraak van de noordelijke keermuur van de IJzerlaanbrug is volop bezig. Na het verwijderen van het voet- en fietspad en de busstrook op de IJzerlaanbrug, heeft de aannemer de grond afgegraven voor de aanleg van een schuine berm. Nu is de afbraak van de keermuur zelf gestart. Hiervoor gebruikt de aannemer een graafmachine met een breekhamer.

Vanaf 28 november, als de IJzerlaanbrug definitief is gesloten voor auto's en vrachtwagens, kan de aannemer starten met de aanleg van een tijdelijke omleidingsweg dwars door de aanloophelling van de IJzerlaanbrug.

Eerste pijlers nieuwe fiets- en wandelbrug zijn geplaatst (27 oktober)

De voorbije weken trokken delen van de pijlers van de nieuwe fiets- en wandelbrug door Europa naar België. De stalen brug wordt immers in een atelier in Spanje gemaakt. De onderdelen werden met speciaal vervoer naar België gebracht.

Eenmaal aangekomen werden de onderdelen voor de pijlers gemonteerd op de kade langsheen het Albertkanaal. Deze week zijn al enkele pijlers van de nieuwe brug rechtgezet, aan de zijde van Antwerpen. De volgende weken zullen ook de pijlers voor Merksem worden geplaatst, zodat begin december de nieuwe fiets- en wandelbrug op de pijlers kan worden gehesen.

Merksemse districtsraadsleden gaan ondergronds (27 oktober 2016)

Gisteren daalden de raadsleden van het district Merksem af in de 30 meter diepe bouwput naast de IJzerlaanbrug en wandelden ze door de nieuwe leidingenkoker onder het Albertkanaal.

In het midden van de koker kwamen ze enkele obstakels tegen. Sinds het bezoek van de buren van het project IJzerlaan aan de leidingenkoker is er immers hard gewerkt in de leidingenkoker. Er is al een tiental meter geplaatst van de staalstructuur waar later de nutsleidingen op komen te liggen. De districtsraadsleden moesten er iets voor over hebben om de leidingenkoker te bezoeken. ;-)

Afbraak keermuur: freeswerken op IJzerlaanbrug (21 oktober)

Om de keermuur in de noordelijke ventweg van de IJzerlaan te kunnen afbreken, moet eerst een talud worden aangelegd. De talud vertrekt op de IJzerlaanbrug op de busbaan en zal eindigen aan de voet van de huidige keermuur.

Om de talud te kunnen maken, heeft de aannemer de voorbije dagen de tegels van het voet- en fietspad weggenomen. Een freesmachine heeft het asfalt van de busbaan afgefreest. Volgende week kan de graafmachine dan starten met het weggraven van de grond.

Lees meer over de afbraak van de keermuur>

Infomoment Cadixwijk (20 oktober 2016)

Er beweegt heel wat in de Cadixwijk. Op donderdag 20 oktober 2016 organiseerde AG VESPA, het Stedelijk Onderwijs en de stad Antwerpen dan ook een infoavond in het Noorderpershuis rond de nieuwe plannen voor de Cadixwijk. Naast infopanelen en maquettes over deze plannen waren ook onze mensen van het project IJzerlaan en de collega's van Noorderlijn aanwezig om de mobiliteitsplannen in de buurt toe te lichten. 

De intiatiefnemers van het vernieuwde Antwerpse Seefbier boden de bezoekers een drankje aan in de industriële hal die later hun brouwerij zal worden.

Maandag 17 oktober: start afbraak keermuur IJzerlaanbrug

De noordelijke keermuur van de IJzerlaanbrug wordt vanaf volgende week afgebroken. Eerst zal vanop de brug de grond worden weggegraven door een kraan en een talud (schuine berm) worden aangelegd. Nadien kan de keermuur zelf worden afgebroken.

Lees meer over de afbraak van de keermuur>

Buren wandelen door leidingenkoker onder Albertkanaal (8 en 9 oktober 2016)

In het weekend van 8 en 9 oktober wandelden zo'n 300 buren van het project IJzerlaan door de leidingenkoker onder het Albertkanaal. Ze vonden meer informatie over het project op de infopanelen, daalden met een liftje af in de persput van de tunnel, kregen een rondleiding in de tunnel en konden al hun vragen richten aan de medewerkers van het project. Het initiatief werd meer dan gesmaakt door de bezoekers en daar doen we het voor. Bedankt voor jullie komst!

Lees hier het verslag van het werfbezoek>

Bouw onderdelen fietsbrug (eind september 2016)

In een atelier in Spanje wordt de laatste hand gelegd aan de stalen onderdelen van de nieuwe fiets- en wandelbrug.

Deze onderdelen zullen binnenkort naar België worden vervoerd, om onder het viaduct van Merksem aan elkaar te worden gemonteerd. Begin december wordt de gemonteerde brug vanop een ponton ingevaren en op haar plaats gehesen. Deze brug moet de huidige IJzerlaanbrug vervangen. 

Lees meer over de nieuwe fiets- en voetgangersbrug >

Margriet bereikt ontvangstput aan Vaartkaai in Merksem (september 2016)

Na bijna 50 dagen in de ondergrond heeft Margriet opnieuw het licht gezien in de ontvangstput aan de Vaartkaai in Merksem. 

Margriet is de boorkop die een tunnel van 250 meter lang heeft gemaakt onder de Ring en het Albertkanaal. Deze tunnel bevindt zich op een diepte van 28 meter en zal worden ingericht als leidingenkoker. 

Margriet startte op 11 juli haar werk in de bocht van de Slachthuislaan met de IJzerlaanbrug. Op vrijdag 26 augustus bereikte ze netjes volgens planning de overkant in Merksem. Naar aanleiding hiervan werd de pers uitgenodigd voor een wandeling doorheen de tunnel.

Na aankomst in de ontvangstput, werd Margriet naar boven gehesen om via uitzonderlijk vervoer terug naar huis te keren.

Lees meer over de aankomst van Margriet in de ontvangstput aan de Vaartkaai in Merksem >

Margriet goed op weg naar overkant Albertkanaal (eind juli 2016)

Op 11 juli is boorkop Margriet in de bocht van de Slachthuislaan gestart met het boren van een tunnel onder het Albertkanaal.  

Ondertussen is ze al zo'n 30 meter ver. Nog circa 220 meter te gaan voor ze begin september de overkant in Merksem bereikt. 

Lees meer over het werk van Margriet >

Ontzandingsinstallatie maakt hergebruik mogelijk van zand van tunnel onder Albertkanaal (juli 2016)

In de bocht van de Slachthuislaan, op een diepte van bijna 30 meter, maakt boorkop Margriet een tunnel onder het Albertkanaal.

Het zand dat de boorkop in de ondergrond wegschraapt wordt door toevoeging van onder andere water vloeibaar gemaakt en vervolgens naar boven gepompt. Het vloeibare slib komt er terecht in een ontzandingsinstallatie. Gigantische trilzeven zorgen er voor dat het zand opnieuw wordt gescheiden van het watermengsel zodat het kan gebruikt worden op andere locaties. Het water komt in een grote opvangbak terecht onder de installatie en wordt terug de grond in gepompt om de volgende lading weggeschraapte grond vloeibaar te maken.

Levering en plaatsing boorkop Margriet (juli 2016)

Dinsdag 5 juli staat helemaal in het teken van de komst van Margriet. Margriet is de boorkop die een tunnel van 250 meter lang zal maken onder het Albertkanaal. 

Lees meer over de bouw van de leidingenkoker onder het Albertkanaal >

Verloop van de dag

  • Margriet komt in de vroege uurtjes per vrachtwagen aan in Antwerpen. Rond 6u30 wordt ze de werf in de bocht van de Slachthuislaan opgereden.
  • 7u20: de aannemer treft de nodige voorbereidingen om de 100 ton wegende boorkop de lucht in te hijsen. Dit gebeurt met behulp van een kraan.
  • 7u40: Margriet hangt in de lucht en wordt boven de persput gehesen. Nu kan haar afdaling beginnen. En dat is maar liefst naar een diepte van 30 meter onder de grond.
  • 8u15: De boorkop is veilig en wel beneden geraakt. De aannemer plaatst Margriet in de juiste positie, een echt stukje precisiewerk.
  • 11u: Jan Van Rensbergen (algemeen manager bij BAM nv) en Koen Kennis (schepen van mobiliteit te Antwerpen) geven een woordje uitleg aan de pers. Nadien mogen de aanwezigen zelf een kijkje gaan nemen in de persput.
  • De volgende dagen worden de voorbereidingen voor het boren getroffen. Vanaf 11 juli kan Margriet aan het echte werk beginnen: het boren van een tunnel onder het Albertkanaal. Volgens de planning zal ze begin september de overkant in Merksem bereiken.

Klaarstomen van persput in bocht Slachthuislaan voor levering en plaatsing boorkop (juni 2016)

De persput in de bocht van de Slachthuislaan wordt helemaal in gereedheid gebracht voor de komst van de boorkop op dinsdag 5 juli 2016. 

De boorkop zal in de vroege ochtend toekomen op de werf en onmiddellijk boven de persput worden gehangen door middel van kranen. Hierna kan de boorkop aan haar afdaling in de persput beginnen.

De boorkop zal een tunnel boren onder het Albertkanaal. De boorkop heeft een diameter van 4m10 en is 6m lang. Wist je trouwens dat we deze ferme dame de naam 'Margriet' hebben gegeven?

Plaatsing funderingspalen nieuwe fiets- en voetgangersbrug op de rechteroever van het Albertkanaal (juni 2016)

Nadat de aannemer funderingspalen voor de nieuwe fiets- en voetgangersbrug heeft geplaatst op de linkeroever van het Albertkanaal (langs de kant van de IJzerlaan), is nu ook de rechteroever aan de beurt (langs de kant van de Vaartkaai).

Plaatsing funderingspalen nieuwe fiets- en voetgangersbrug op de linkeroever van het Albertkanaal (juni 2016)

De voorbije maand heeft de aannemer funderingspalen geplaatst voor de nieuwe fiets- en voetgangersbrug op de linkeroever van het Albertkanaal (langs de kant van de IJzerlaan). Dit zijn de witte betonnen funderingspalen die dwars in de grond zitten. De plaatsing gebeurde door middel van een heikraan (blauwe machine).

Daarnaast werd ook een poer geïnstalleerd. Dit is de funderingszool waar de stalen peilers van de brug op zullen worden gebouwd. De poer zelf verdwijnt onder de grond.

In de week van 13 juni 2016 starten dezelfde werken op de rechteroever van het Albertkanaal (langs de kant van de Vaartkaai).

Eerste aanzet aansluiting Sluis Kempische Kanaal op toekomstig IJzerlaankanaal (juni 2016)

Aan het kruispunt van de IJzerlaan met de Noorderlaan is het dak over de uitgegraven sluis van de vroegere Kempische vaart ondertussen gebetonneerd. Tijd om al een stuk van de koker aan te leggen voor de riolering die de sluis in een later stadium zal verbinden met het IJzerlaankanaal.

Het IJzerlaankanaal wordt pas tegen het einde van de werken, in 2018, gegraven.

Betonnering dakplaat op uitgegraven sluis Kempisch kanaal (mei 2016)

Met behulp van een betonstorter wordt het laatste deel van de dakplaat over de uitgegraven sluis van de vroegere Kempische vaart gebetonneerd.

De sluis zal later het nieuwe IJzerlaankanaal verbinden met het Asiadok. 

Wapening vloerplaat persput in bocht Slachthuislaan (mei 2016)

De graafwerken voor de persput in de bocht van de Slachthuislaan zijn afgerond. Tijd voor de aannemer om de wapening van de vloerplaat voor te bereiden! Van zodra dit klaar is, kan de vloer gebetonneerd worden.

De persput heeft een diameter van 15 meter en is wel 30 meter diep. Deze put is nodig omdat er onder het Albertkanaal een leidingenkoker wordt gebouwd via een horizontale doorpersing. Zo kunnen de nutsleidingen veilig onder de toekomstige Oosterweelverbinding door lopen.

Uitgraving uitgang sifon bij kruispunt Noorderlaan/IJzerlaan (mei 2016)

Een grote kraan graaft de uitgang van een sifon uit op het kruispunt van de Noorderlaan met de IJzerlaan.

De sifonconstructie naast de oude sluisdoorgang is nodig voor de omleiding van de kokers die vandaag nog dwars doorheen de sluis van de vroegere Kempische vaart lopen. 

Zo wordt de sluisdoorgang vrijgemaakt voor de afvoer van het nieuwe IJzerlaankanaal tussen het Asiadok en het Lobroekdok.

Aanleg dakplaat op uitgegraven sluis Kempisch kanaal (mei 2016)

Op het kruispunt van de Noorderlaan en de IJzerlaan, zijn de funderingen voor het laatste deel van de dakplaat over de uitgegraven sluis van de vroegere Kempische vaart helemaal klaar. Nu moet het laatste deel van de dakplaat enkel nog gebetonneerd worden.

Deze sluis zal later het nieuwe IJzerlaankanaal verbinden met het Asiadok. 

Uitgraving wanden ontvangstput naast Vaartkaai (mei 2016)

Momenteel worden de wanden van een ontvangstput tussen de Vaartkaai, de huidige IJzerlaanbrug en de Oude Bredabaan uitgegraven en gebetonneerd. Deze ontvangstput is nodig voor de leidingenkoker die onder het Albertkanaal zal gebouwd worden via een horizontale doorpersing. De put heeft een doorsnede van 10 meter en is zo'n 30 meter diep. Deze werken zijn momenteel volop in uitvoering. 

Via de leidingenkoker lopen de nutsleidingen onder het Albertkanaal en onder de toekomstige Oosterweelverbinding door.

Uitgraving persput in de bocht van de Slachthuislaan (april 2016)

Gedurende de hele maand april werd, in de bocht van de Slachthuislaan, een persput gegraven met een diameter van 15 meter en wel 30 meter diepDe graafwerken zijn zo goed als afgerond.

Voor de veiligheid werden er metalen hekken rond de persput geplaatst. Nadat de put volledig is ingericht met de nodige infrastructuur zoals ladders, zal een betonnen dak de persput dichten.  

Deze persput is nodig, omdat er onder het Albertkanaal een leidingenkoker wordt gebouwd via een horizontale doorpersing. Zo kunnen de nutsleidingen veilig onder de toekomstige Oosterweelverbinding doorlopen. 

Tijdelijk opvangbassin van bentoniet voor plaatsen diepwanden persput (april 2016)

Onder het Albertkanaal wordt een leidingenkoker gebouwd via een horizontale doorpersing. Zo kunnen de nutsleidingen veilig onder de toekomstige Oosterweelverbinding doorlopen. In de bocht van de Slachthuislaan werd hiervoor een persput gegraven, met een diameter van 15 meter en wel 30 meter diep.

De uitgraving van deze persput is bijna afgerond. Momenteel is de aannemer bezig met het plaatsen van enkele diepwanden, met oog op de toekomstige Oosterweelverbinding. Hiervoor is een tijdelijk opvangbassin voor bentoniet nodig. 

Aanleg koker nutsleidingen toekomstig IJzerlaankanaal (april 2016)

De nieuwe koker voor nutsleidingen die het toekomstige IJzerlaankanaal zullen kruisen, is bijna afgewerkt. 

Damplanken kruispunt IJzerlaan/Noorderlaan (april 2016)

Lassers branden de damplanken af op lengtes die nodig zijn voor de bescherming van de bouwput aan het kruispunt van de IJzerlaan met de Noorderlaan. Nadien worden deze stalen damplanken ingebracht door een trilblok.