Ijzerlaan

Drijvende betoncentrale voorziet onderwaterbeton van bodem IJzerlaankanaal

In februari en april kregen de andere delen van het nieuwe kanaal in de IJzerlaan een bodem. Nu is het laatste stuk, ter hoogte van de Spoorbruggen, aan de beurt.

Drijvende betoncentrale om werftransport te beperken

Het onderwaterbeton voor de bodem van het kanaal wordt voorzien door een drijvende betoncentrale. De betoncentrale ligt aangemeerd in het Asiadok ter hoogte van de IJzerlaan. Zo worden er, qua werftransport, ongeveer 17 760 voertuigkilometers uitgespaard. 

Dag en nacht doorwerken

De bodem wordt in één keer gegoten. Om dit klaar te spelen, zal de aannemer doorlopend 37 uur lang werken. De werken starten op woensdag 23 mei vanaf 4.30 uur en duren tot 18.00 uur op donderdag 24 mei. Dit kan enige hinder opleveren voor de buurt. 

In juni start de aanleg van de vlonder of steiger langs het kanaal. De vlonder komt in het kanaal tussen de Steenborgerweert en het kruispunt met de Bredastraat. Het IJzerlaankanaal zal in de toekomst het Lobroekdok met het Asiadok verbinden.