Ijzerlaan

Waar werken we nu?

Nieuwe fiets-en voetgangersbrug

De bouw van de nieuwe fiets- en wandelbrug over het Albertkanaal gaat vlot voorruit. Begin december werd het stalen brugdek op de brugpijlers gelegd. In de eerste helft van 2017 wordt de fietsbrug verder afgewerkt. Er komt onder meer nog een wegdek, verlichting en markeringen op. Omdat de IJzerlaanbrug aan de kant van Merksem nu nog op de plaats van de definitieve fietshelling staat, komt eerst een tijdelijke op- en afrit tussen de bestaande brug en de Bredabaan. Zodra de IJzerlaanbrug is afgebroken wordt de definitieve aanloophellingen naar de brug gemaakt. 

>> Lees meer over de bouw van de fietsbrug

Het autoverkeer kan sinds 28 november 2016 niet meer via de IJzerlaanbrug het Albertkanaal oversteken. De aannemer is er gestart met het afbreken van de toegangshelling van de IJzerlaanbrug aan de zijde van Antwerpen. Dwars door die aanloophelling is intussen een tijdelijke weg aangelegd. Fietsers en voetgangers zullen via de Merksemsestraat op en af de brug kunnen.  Wie zich met de auto wil verplaatsen tussen Merksem en het stadscentrum, moet omrijden via de Groenendaallaan/Noorderlaan of Schijnpoort. Beide kruispunten worden vóór de afbraak van de IJzerlaanbrug aangepast, zodat verkeer er vlotter kan doorstromen.

De nieuwe fietsbrug wordt in de loop van april 2017 in gebruik genomen. Onmiddelijk hierna start de aannemer met de verdere afbraak van de IJzerlaanbrug.

>> Lees meer over de aanbevolen rijroutes na de knip van de IJzerlaanbrug

Werken op de IJzerlaan

Van juni 2015 tot oktober 2016 werd de sluis onder het kruispunt van de Noorderlaan en de IJzerlaan gerenoveerd en werden de riolering en de nutsleidingen verplaatst als voorbereiding op de aanleg van het nieuwe IJzerlaankanaal. De nieuwe sluis moet immers de afwatering van het nieuwe kanaal naar het Asiadok verzekeren.

De werken op het kruispunt zijn nu afgerond. Het kruispunt is vrijgegeven aan de aannemer van de werken voor de nieuwe tramlijn Noorderlijn.

>> Hier kan u de werken voor de Noorderlijn volgen

Nu kan volop gewerkt worden aan de herlaanleg van de IJzerlaan en de aanleg van het IJzerlaankanaal. Sinds januari 2017 wordt de zuidelijke helft van de IJzerlaan volledig heraangelegd naar het beeld van de zuidelijke Singel. De nutsleidingen worden afgewerkt, er gebeurt archeologisch onderzoek en er wordt nieuwe riolering gelegd. Vervolgens komen er 2x2 rijstroken, brede voet- en fietspaden, afgescheiden door een groene berm. Om die werken uit te kunnen voeren en tegelijkertijd de verkeersdoorstroming te garanderen, heeft de aannemer midden november 2016 een tijdelijke omleidingsweg aangelegd vanaf de bocht van Slachthuislaan, dwars door de oude aanloophelling van de huidige IJzerlaanbrug naar de noordelijke ventweg van de IJzerlaan.

Van 23 januari tot 19 maart is het kruispunt van het zuidelijke deel van de IJzerlaan met de Bredastraat aan de beurt. Dit kruispunt wordt dan 8 weken afgesloten. 

>> Lees hier meer over de gevolgen voor het verkeer 

Werken aan de ir. Menneslaan

Sinds 1 maart 2017 wordt er gewerkt aan de aanloophelling van de oude IJzerlaanbrug aan de zijde van Merksem, op de ir. Menneslaan.

De werken zijn nodig om de aansluitingen van de nieuwe fietsbrug te bouwen en om een tijdelijke omleiding voor de Vaartkaai aan te leggen. Dit laatste gebeurt ter hoogte van het waterzuiveringsstation, aan de huidige doorsteek onder de ir. Menneslaan. Zo kan het verkeer omgeleid worden en kunnen intussen de bestaande IJzerlaanbrug en de landhoofden van de brug afgebroken worden.

In deze fase worden ook de grondwerken opgestart aan het deel van de aanloophelling tussen de Campinia- en Taxandriastraat.

>> Lees hier meer over de plaatselijke verkeerssituatie 

Afwerken leidingenkokers

Ter hoogte van de Bredastraat en onder het Albertkanaal worden 2 grote kokers aangelegd. Deze zorgen ervoor dat kabels en leidingen veilig onder het nieuwe IJzerlaankanaal en onder de toekomstige Oosterweelverbinding door kunnen lopen. 

De leidingenkoker onder de IJzerlaan is klaar sinds eind juni 2016. Deze werken hebben ongeveer 9 maanden geduurd.

Ook de bouw van de leidingenkoker onder het Albertkanaal is inmiddels afgerond. Vanaf eind november hebben de nutsmaatschappijen 5 maanden de tijd om hun kabels en leidingen in de leidingenkoker te plaatsen. In totaal komen er volgende leidingen: 1 elektriciteitskabel, 1 gasleiding, verschillende telecomkabels en 2 waterleidingen.

>> Lees meer over de bouw van de leidingenkokers

Werken langs de Vaartkaai

Ook aan de kant van Merksem, tussen de IJzerlaanbrug en de Vaartkaai, zijn we volop aan het werk. Sinds begin juni is de de bouw van de tijdelijke op- en afrit van de nieuwe fietsbrug aan de gang. 

Verkeer kan steeds gebruik maken van de Vaartkaai, maar moet rekening houden met een plaatselijke verlegging van de rijweg.